-
«Ik consumeer in mijn streek...en ik steek zonder problemen de grens over om een goede zaak te doen.»
-
Deze trend is vooral zichtbaar bij Belgen die dicht bij de grens wonen.
Bijna een derde van de Franstaligen woont op minder dan 20 km van een grens. Hiermee zijn ze de zesde Franstalige provincie van het land, met een bevolking van ongeveer 1,4 miljoen.Door deze demografische concentratie is dit de dichtst bevolkte Franstalige provincie van België.
Grensbewoners onderscheiden zich door hun oplettend en geïnformeerd consumptiegedrag. Ze zijn geneigd om het aanbod te vergelijken en gaan zonder problemen de grens over om hun aankopen te doen wanneer dit in hun voordeel is.
-
-
Kansen voor adverteerders:
Deze observaties openen interessante mogelijkheden voor economische spelers.
Het is mogelijk om te concurreren met buitenlandse handelaars met aantrekkelijke aanbiedingen en zo deze Franstalige grensbewoners aan te zetten om de voorkeur te geven aan lokale handelaars.
Wanneer we inzicht hebben in de motivaties en verwachtingen van de Franstalige consument in België, is het mogelijk om de lokale consumptie te stimuleren, om te concurreren met buitenlandse handelaars en de grensoverschrijdende samenwerking te versterken. Zo kunnen we de economische groei van het land in het algemeen stimuleren.