Consumptie
De Franstalige consument koopt evenveel in supermarkten als bij de discounters
-
«Ik hou van de opwinding die ik voel wanneer ik een goede deal sluit...»
-
De analyse van meer dan 30 consumptiegedragingen heeft sterke trends aan het licht gebracht bij Franstaligen. Ze willen beter consumeren en minder uitgeven, terwijl ze toch plezier blijven hebben. Hoe vertaalt zich dit praktisch in hun keuze van winkellocaties?
Eerste bevinding : voor hun dagelijkse boodschappen bezoeken Franstaligen zowel supermarkten als hard discounters.
58% van de Franstaligen doet boodschappen in supermarkten en/of hard discounters, en 35% bezoekt zowel supermarkten als hard discounters voor hun dagelijkse aankopen. Consumenten aarzelen niet om verschillende soorten winkels te bezoeken en zelfs de grens over te steken voor goede deals: dit geldt voor 58% van de Luxemburgers, 48% van de Henegouwers, 43% van de Luikenaars en 15% van de Namenaren.
Tweede bevinding : discounters hebben hun adelbrieven verworven. Deze winkels met sterk verlaagde prijzen (Action, Primark…) zijn momenteel zeer populair bij alle sociale klassen: 1 Franstalige op 2 doet er zijn aankopen.
Discounters zijn genormaliseerd en voldoen aan de verwachtingen van consumenten die willen blijven genieten en tegelijkertijd minder willen uitgeven. De aantrekkingskracht van nieuwigheid, de voortdurende vernieuwing van hun aanbod bevredigt hun instinct als koopjesjagers en hun wens om zichzelf kleine genoegens te gunnen binnen hun budgettaire beperkingen.
In de toekomst is van plan om meer dan 4 Franstaligen op de 10 meer te winkelen en zich af en toe zonder beperkingen te verwennen.
Derde bevinding : het bewustzijn van de impact van hun consumptie leidt tot doordachtere en verantwoordere consumptiekeuzes. Circulaire en lokale economie zijn in opkomst.
60% van de Franstaligen overweegt in de toekomst meer tweedehands te kopen en 71% wil meer lokaal consumeren.
Vierde bevinding : Franstaligen zoeken oplossingen die hun leven vereenvoudigen en tijd besparen. Kiezen voor online winkelen en bezorgdiensten zijn praktische oplossingen waarmee ze kostbare tijd kunnen vrijmaken om voor zichzelf en hun dierbaren te zorgen.
Op dit moment doet 46% van de Franstaligen hun aankopen online via apps. Dit percentage ligt boven de 50% bij mensen jonger dan 55 jaar en gezinnen met kind(eren) (50%). In de toekomst wil 39% meer online kopen en wil 29% gebruik maken van bezorgdiensten.
-
Kansen voor adverteerders:
- Het helpen van consumenten om beter te consumeren en minder uit te geven, terwijl ze toch plezier blijven hebben.
- Het ontwikkelen van diensten en oplossingen die het dagelijks leven van Franstaligen vereenvoudigen en vergemakkelijken.
- Tegemoetkomen aan hun wens om op een doordachte en verantwoordelijke manier te consumeren door een duurzaam aanbod te ontwikkelen en lokale producenten te bevorderen.
- Concurreren met buitenlandse bedrijven door aantrekkelijke aanbiedingen te ontwikkelen.